Hanna Schulte

University of Jena
Chair of Sociology of Markets, Organizations and Governance
Bachstrasse 18k
07743 Jena/Germany

Email: hanna.schulte@uni-jena.de
Room: 122 (Bachstrasse 18k, first floor, north wing)

  • Research Interests
    • Sociology of Work
    • Sociology of Organizations
    • Gender Studies
    • Sociology of Knowledge
    • Empirical Social Research Methods/Qualitative Research
  • Curiculum vitae

    2016
    teaching award of Friedrich-Schiller-University JenaExternal link (together with Stefanie Hiß)

    04/2015-10/2016
    Advanced training in organizational consulting, Friedrich-Schiller-Universität Jena (certificate)

    10/2014-06/2021
    Researcher [Wissenschaftliche Mitarbeiterin] at the Chair of Sociology of Markets, Organizations and Governance (Prof. Dr. Stefanie Hiss), Friedrich-Schiller-University Jena

    10/2012-09/2014
    Research Assistant [Wissenschaftliche Hilfskraft] at the Chair of Sociology of Markets, Organizations and Governance (Prof. Dr. Stefanie Hiss), Friedrich-Schiller-University Jena

    12/2011-12/2013
    Research Assistant [Wissenschaftliche Hilfskraft] in the research project "Institutionalization of Public Interests in Private Corporations", Friedrich-Schiller-University Jena

    10/2011-09/2014
    Studies in Sociology, Friedrich-Schiller-University Jena (Master of Arts)

    10/2008-02/2011
    Student Assistant in Teaching [Tutorin], Sociology, University of Kassel

    05/2008-02/2011
    Student Assistant, Applied Statistics in Social Sciences (Dr. Manuela Pötschke), Department Social Sciences, University of Kassel

    10/2007-03/2011
    Studies in Sociology and Political Sciences, University of Kassel (Bachelor of Arts)

  • Publications

    Nagel, Sebastian/Schulte, Hanna/Hiß, Stefanie (2017): Institutionen und Diskurse verknüpfen: Neue Einsichten zur Stabilität sozialer Ungleichheit zwischen Geschlechtern [Linking institutions and discourses: New insights into the stability of social inequality between the genders]. In: Funder, Maria (ed.): Neo-Institutionalismus Revisited: Bilanz und Weiterentwicklungen aus Sicht der Geschlechterforschung [Neo-institutionalism revisited: Balance and advances from the point of view of gender studies]. Baden-Baden: Nomos: 153-173.

    Hiss, Stefanie/Schulte, Hanna (2016): Lehrforschung als Forschendes Lernen. Ein praxisorientierter Einblick in die Vorbereitung und Begleitung studentischer Forschungsprojekte zum Thema Nachhaltigkeit. External link
    [Learning by Research in Teaching Research Projects. A Pracitcal Insight into Preparing and Supporting Student Research Projects on Sustainability] In: Berendt, Brigitte et al. (Hg.), Neues Handbuch Hochschullehre. Berlin, 77. Ergänzungslieferung, A 3.21.

    Hiss, Stefanie/Bärthel, Marlis/Schulte, Hanna (2014): Future-oriented Actions? The mission statements of German universities reveal a general lack of social sustainability. Junge Akademie Magazin. English Edition 18: 40-41.

  • Presentations (selected)

    Vienna, 24 November 2017

    Frauenförderung in DAX30-Unternehmen: Verantwortungsübernahme oder Potenzialausnutzung? Eine diskursanalytische Untersuchung [Promotion of Women in DAX30 companies: Assumption of Responsibility or Capitalizing Potenzial?]
    Conference "Warum (noch) Frauen fördern? Von der Individualisierung zur Kollektivierung gleichstellungspolitischer Ansätze" at WU Vienna.
    Link to the conferenceExternal link and to the conference programExternal link.

    Fulda, 6 Oktober 2017

    Frauen in Führungspositionen der deutschen Privatwirtschaft - eine diskursanalytische Untersuchung [Women on Boards in the German Private Sector - a Discurse Analytical Investigation]
    14. Netzwerktreffen Wissenssoziologische Diskursanalyse an der Hochschule Fulda.
    Link to the programExternal link.

    Bochum, 23 September 2016

    Aus Studierenden ForscherInnen machen! Erfolgsfaktoren gelingender Lehre am Beispiel studentischer Lehrforschungsprojekte [Making students to researchers! Successful Teaching And Student Research Projects] (with Stefanie Hiß)
    Beitrag im DisQSpace 03A "Forschendes Lernen - Erfolgsfaktoren in der Diskussion" auf der 45. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (DGHD) "Gelingende Lehre: erkennen, entwickeln, etablieren" an der Ruhr-Universität Bochum.
    Link to the conferenceExternal link and the conference programExternal link.

    Hannover, 8-10 September 2016

    Frauen in Führungspositionen der deutschen Privatwirtschaft eine diskurs- und institutionentheoretische Betrachtung [Women on Boards in the German Private Sector - a Discurse Analytical Insitutional Investigation] (Posterpräsentation)
    Fachtagung und wissenschaftliches Vernetzungstreffen der Diversity-Forschenden aus Deutschland, Österreich und der Schweiz: Vielfältige Differenzlinien in der Diversitätsforschung. Leibniz Universität Hannover, Institut für interdisziplinäre Arbeitswissenschaft
    Link to the conferenceExternal link and the conference programExternal link.

    Oldenburg, 10 Juni 2016 

    Lehrforschung als Forschendes Lernen. Vorbereitung und Begleitung studentischer Forschungsprojekte zum Thema Nachhaltigkeit [Learning by Research in Teaching Research Projects. Preparing and Supporting Student Research Projects on Sustainability] (Posterpräsentation; mit Stefanie Hiß)
    Konferenz für forschungsnahes Lehren und Lernen an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg.

    Jena, 10 Dezember 2014

    Forschen lernen: Projektbasierte Lehrforschung [Learning how to research: Project-based learning] (mit Stefanie Hiß)
    Tag des Studiums, Workshop Innovative Lehrformate, FSU Jena.  

    Rom, 20 März 2014

    Underrepresentation of Women in Top Management Positions in Germany - Discourse and Institutionalization (mit Stefanie Hiß und Sebastian Nagel)
    Workshop "New Institutionalism", LUISS Rom.
    Link to the programExternal link

  • Courses (selected)

    Introduction in qualitative data evaluation

    (Gender) Diversity in corporations: organizational sociological perspectives

    Current debates and development on Sustainability teaching research project, together with Prof. Dr. Stefanie Hiß, summer term 2019

    Aktuelle Themen sozialer Ungleichheit im Diskurs/Discourses on Current Topics of Social Inequality (undergraduate course); winter termn 2018/2019
    Nachaltigkeit und Organisation II/Sustainability and Organisations II (undergraduate course, teaching research project, together with Prof. Dr. Stefanie Hiß); winter term 2018/2019

    Soziologie und Organisation: theoretische, empirische und praktische Zugänge/Sociology and Organizations: theoretical, empirical and practical insights (undergraduate course); summer term 2018
    Nachaltigkeit und Organisation I/Sustainability and Organisations I (undergraduate course, teaching research project, together with Prof. Dr. Stefanie Hiß); summer term 2018

    Qualitative Daten auswerten/Interpreting Qualitative Data (undergraduate course); winter term 2017/2018
    Märkte und Nachhaltigkeit II/Markets and Sustainability II (undergraduate course, teaching research project, together with Prof. Dr. Stefanie Hiss); winter term 2017/2018

    Quotenfrauen auf dem Vormarsch? Analysen zur Chancen(un)gleichheit in Führungsetagen/Empirical Studies on Gender Equality in Boardrooms (undergraduate course); summer term 2017
    Märkte und Nachhaltigkeit I/Markets and Sustainability I (undergraduate course, teaching research project, together with Prof. Dr. Stefanie Hiss); summer term 2017

    Soziologie Organisation Beratung/Sociology Organizations Cunsulting (undergraduate course); winter term 2016/2017
    Nachhaltigkeit und Stadt II/Sustainability and City II (undergraduate course, teaching research project, together with Prof. Dr. Stefanie Hiss); winter term 2016/2017

    Geschlecht in Organisationen/Gender in Organizations (undergraduate course); summer term 2016
    Nachhaltigkeit und Stadt I/Sustainability and City I (undergraduate course, teaching research project, together with Prof. Dr. Stefanie Hiss); summer term 2016

    Theorie und Praxis der qualitativen Sozialforschung/Qualitative Research Methods - Theory and Practice (undergraduate course); winter term 2015/2016

    Inhaltsanalyse/Content Analysis (undergraduate course); summer term 2015
    Nachhaltigkeit und Märkte II/Sustainability and Markets II (undergraduate course, teaching research project, together with Prof. Dr. Stefanie Hiss); summer term 2015

    Inhaltsanalyse/Content Analysis (undergraduate course); winter term 2014/2015
    Nachhaltigkeit und Märkte I/Sustainability and Markets I (undergraduate course, teaching research project, together with Prof. Dr. Stefanie Hiss); winter term 2014/2015